Hvordan lede fire ulike generasjoner på arbeidsplassen?
For første gang er det fire ulike generasjoner på arbeidsplasser og vi synes det ekstra er krevende å lede Generasjon Z.
«Jeg synes det er så krevende å lede yngre.«
Sagt av en leder på «Ny som leder» kurset jeg holdt for kort tid tilbake. Jeg smilte, vantro, for hun var selv ikke mer enn 34 år, en fra generasjonen Millenials. De er så annerledes, har andre behov og tanker.
Den hun ville snakke om var 28 år, fra Generasjon Z.
Mange av lederne jeg møter kjenner på det samme. De yngre er krevende å lede, men også de mer erfarne krever sitt. Jeg jobber ofte med fagledere som har en viss andel personalledelse, og de er ekstra frustrerte. De skjønner at de må ta seg mer tid til å gi tilbakemeldinger, anerkjenne og følge opp, sparre med de yngre, men det får de ikke gjort når prosjektleveranser skal følges opp og milepæler står på rekke og rad. Hverdagen er hektisk.
Så hvordan lede generasjoner som er ulik din egen?
- Sett av tid til å lede
Det forventes mer av deg så du kan ikke bare lede innimellom alt annet. Du trenger tid til å bli kjent med medarbeiderne, forstå hva som motiverer og hva som demotiverer den enkelte. Alle generasjoner vil bli sett og hørt. For Generasjon Z er dette enda viktigere, og de vil at du er mer opptatt av deres utvikling. - Fyll lederrollen din bevisst.
Definer hvordan du ønsker å lede, definere hvilke lederverdier som er viktige for deg, de hjelper deg navigere. Tenk over hva du tenker er god og dårlig ledelse, og kopier utvalgte adferdstrekk fra ledere du tenker er dyktige. Altfor mange ledere er ubevisste i hvordan de fyller og prioriterer lederrollen. - Bygg og videreutvikle lederferdigheter.
Jeg ville trent mer på tydelig og inspirerende kommunikasjon, og ikke minst relasjonsferdigheter. Når vi er ulike så er det viktig å kommunisere retning, mål og rammer tydelig. Kunne sette forventinger, bli enige om hvordan følge opp og ikke minst kunne ansvarliggjøre hver enkelt. Deretter må du justere din egen kommunikasjonsstil til den du snakker med. Noen trenger retning og rammer så jobber de selvstendig videre. Andre trenger mer løpende sparring og tilbakemeldinger. De yngre ønsker generelt oftere tilbakemeldinger, men her er det viktig å justere løpende i fellesskap med medarbeiders preferanser, prestasjoner og mestringsopplevelse.
Ja, dette krever tid, men du får igjen for investeringen. Du får bedre trivsel, økt motivasjon og dermed bedre prestasjon.
For å lede folk likt, må du lede de ulikt.
– Vigdis Austrheim
Og er du toppleder så må du gi lederne dine større stillingsbrøk, gi de tid til å lede medarbeiderne. Er du ansvarlig for lederutvikling, la lederne få trening i ledelse, i kommunikasjon og relasjonsferdigheter. La de få trening i å lede ulike egne generasjoner. Alle generasjoner har noen fellestrekk, men hver enkelt er unik. Får du trening i dette så vil du forstå mer.
Hvordan kategoriseres de fire ulike generasjonene?
Babyboomers | Født i perioden 1946 – 1964 |
Generasjon X | Født i perioden 1965 – 1980 |
Millenials | Født i perioden 1981 – 1996 |
Generasjon Z | Født i perioden 1997 – 2012 |